Cum învățăm copilul să împartă?
03 aprilie 2023 in Joaca si Timp liberPe măsură ce cresc, copiii manifestă din ce în ce mai pregnant sentimentul posesiei, iar acesta este un aspect care are implicații și ulterior, în viața de adult. Ca părinte trebuie să fii atent la aceste lucruri și să corectezi comportamentul care iese din tiparele a ceea ce definim ca fiind social acceptat. Dacă te întrebi cum poți să îți înveți copilul să împartă, atunci am pregătit pentru tine câteva idei care s-ar putea să îți fie de folos.
Copilul nu împarte- limite și permisiuni
Înainte de a reitera replicile pe care ni le spuneau părinții noștri (”dă-i și lui jucăria puțin!”, ”de ce nu vrei să împarți cu fratele/ prietenii tăi?”), este important să ai în vedere și aspectele adiacente ale problemei. Spre exemplu, refuzul copilului de a împărți poate avea la bază mai multe cauze, astfel că soluția care funcționează pentru un copil ar putea să nu funcționeze pentru un altul, tocmai pentru că există particularități, iar fiecare dintre noi reprezintă un individ unic.
Ideea de a împărți are la bază faptul că un comportament de acest tip este de ajutor în clădirea individului social. Totuși, în egală măsură, ar trebui să învățăm și noi, ca adulți, că există cazuri în care refuzul de a împărți este benefic, deoarece copilul, viitor adult, va ști să își seteze mai ușor limitele. Practic, am fost învățați să împărțim pentru că așa este frumos sau politicos, însă pentru multe persoane acest lucru a însemnat cedarea automată a propriei autorități, fiindu-ne astfel greu, ca adulți, să refuzăm oamenii chiar și atunci când nu suntem tocmai în regulă cu anumite decizii.
Așadar în primă fază este nevoie ca părinții să distingă linia fină dintre plăcerea de a împărți și înțelegerea sistemului și obligativitatea de a împărți, uneori fără drept de apel, ca urmare a unei reguli impuse.
Împărțitul jucăriilor cu copii necunoscuți sau amici
Atunci când copiii sunt foarte mici, una dintre provocări este aceea de a împărți jucăriile la locul de joacă sau în general în colectivitate. Pentru a-l ajuta să înțeleagă că este nevoie să împartă, poți apela la diferite trucuri. Spre exemplu, poți încerca să joci jocuri de rol acasă, în care să îi arăți, prin puterea exemplului, cum ar trebui să reacționeze. Poți folosi de asemenea jucării din pluș care să personifice un grup de prieteni, în care pe rând fiecare se joacă cu jucăria celuilalt, după care fiecare o înapoiază proprietarului de drept. Nu uita să accentuezi ideea de înapoiere tocmai pentru a-i arăta copilului că de fapt jucăria sa îi rămâne în posesie.
Împărțitul jucăriilor și lucrurilor cu frații sau surorile
Ideea de a împărți nu este problematică doar cu persoane străine, ci și în familie, atunci când apare rivalitatea între frați. Aceasta reprezintă de fapt o competiție pentru atenția părinților și maschează de fapt nevoia de iubire și de apreciere. Nu uita că sentimentul posesiei apare de la naștere, dar că delimitarea și înțelegerea ideii de a împărți se produce în jurul vârstei de circa 3 ani.
Poate fi dificil să determini frații să împartă lucruri între ei, mai ales dacă personalitatea lor este puternică, însă nu este nimic imposibil. Este nevoie să ajustezi însă comportamentul în ceea ce privește împărțitul, deoarece nu întotdeauna vei putea cumpăra jucării interactive în dublu exemplar sau alte tipuri de produse care să se împartă la doi sau trei. Va trebui să le explici fraților importanța folosirii în comun, cel puțin a jucăriilor, pentru că acest comportament le va fi util și mai târziu, atunci când aceștia vor crește.
Totuși, pentru a le oferi independență și identitatea de care au nevoie, este recomandat să folosești articole separate pentru fiecare în ceea ce privește igiena, hrana și articolele vestimentare. Le poți cumpăra fraților biberoane separate (cu ușoare semne distinctive), bavete separate și căni cu toartă pentru apă și ceai, tocmai pentru a le scoate în evidență individualitatea.
Respectarea limitelor și a proprietății
Specialiștii ne atrag atenția asupra faptului că este important totuși să respectăm și opinia copilului cu privire la ideea de a împărți. Uneori putem vorbi despre jucării speciale, cum sunt cele de tranziție, despre jucării de suflet sau pur și simplu de un sentiment exacerbat al posesiei. Este recomandat să analizezi foarte bine aceste aspecte și de asemenea este important să nu obligi copilul să împartă dacă acesta nu vrea.
Practic nu poți încălca dorința unui copil, deoarece în definitiv nici noi, ca adulți, nu am aprecia dacă cineva ne-ar cere un lucru și noi am fi obligați să îl împărțim împotriva voinței noastre. Punându-te astfel în pielea copilului este nevoie să privești situația și prin ochii săi. Dacă vorbim despre jucării fără însemnătate, atunci da, poate fi o idee bună să înveți copilul să împartă, însă în contextul în care obiectul este unul de atașament, atunci ar trebui să îi respecți limitele copilului și să îi recomanzi să împartă, însă fără a insista prea mult.
Educația prin exemplul propriu
Ar trebui să știi că cel mai bun exemplu de comportament altruist este cel învățat în familie, de-a lungul celor 6-7 ani de acasă. De aceea este o idee bună ca încă de la naștere să îi oferi copilului un exemplu bun, contribuind în mod activ la acest lucru. Exemple concrete pot fi micile situații în care îi spui copilului că împarți cu el diferite lucruri: o prăjitură, un moment, o experiență sau o jucărie. Copilul va înțelege mult mai ușor și mult mai repede care este sistemul pe baza căruia împărțim și va înțelege de asemenea și ideea de schimb și de cooperare, aspecte deosebit de importante și mai târziu, o dată cu intrarea în colectivitate.
Copiii trebuie să învețe să împartă deoarece astfel contribuim la creșterea stimei de sine, dar și la dezvoltarea armonioasă a acestora. Un copil care împarte este un bun coechipier, este un bun lider și mai presus de orice este o ființă socială care înțelege că a fi altruist și nu egoist reprezintă mecanismul prin care îți poți face prieteni și prin care îi poți păstra.
Pentru a-ți ajuta copilul să împartă încearcă să găsești întotdeauna soluții în mediul familiar, accentuând ideea că ceea ce împărțim este proprietatea noastră chiar și atunci când este împrumutat. În acest fel copilul va înțelege că obiectele sale nu dispar și nu îi sunt luate, ci sunt de fapt unelte de socializare care îl ajută să se înconjoare de oameni.
Bibliografie:
- babycentre.co.uk/a1021960/how-to-teach-your-child-to-share
- cnbc.com/2022/07/04/psychologist-shares-the-top-skill-that-sets-mentally-strong-kids-from-those-who-give-up-easily.html
- supernanny.co.uk/Advice/-/Learning-and-Education/-/0-to-4-years/Teaching-children-how-to-share.aspx
- uraniacremene.ro/conflicte-intre-frati/cum-poti-sa-ti-inveti-copilul-sa-fie-generos/